Fonds voor Communicatie Innovatie

2009 – Upload Cinema

8 december 2009 – Upload Cinema van Lowe/Draftfcb uit Amsterdam heeft gisteravond in de Industriële Groote Club in Amsterdam de Van Speijk Innovatie Prijs 2009 ontvangen. De innovatie maakt het mogelijk om online naar de bioscoop te gaan bij filmtheater de Uitkijk in Amsterdam. Volgens de jury een doelgroep bindend en exporteerbaar businessmodel.

De van Speijk innovatieprijs gaat jaarlijks naar de meest innovatieve ondernemer in de communicatiesector. De indieners ontvingen de prijs met de bijbehorende cheque van € 5.000 uit handen van juryvoorzitter Herna Verhagen, directeur HR van TNT. De runner-up prijzen gingen naar het vernieuwende boekconcept Dwarsligger van Jongbloed BV te Heerenveen en The Layar Reality Browser van SPRX Mobile te Amsterdam.

De winnaar van de Van Speijk Innovatie prijs 2009 is volgens de jury onbetwist Upload Cinema van Lowe/Draftfcb te Amsterdam. &#822Een juweeltje van een innovatie! Voortkomend vanuit een klassiek medium, filmtheater de Uitkijk, is het nu mogelijk om online naar de bioscoop te gaan. Het is een helder businessmodel en bovendien goed exporteerbaar. Het concept is goed uitgewerkt en nodigt uit om van de klassieke &#822eenmalige” contacten naar een permanente relatie met de doelgroep te groeien (nu al meer dan 1000 leden). Het is duidelijk meer dan een gekke stunt, namelijk een blijvertje. Het leent zich ook om verder uit te breiden.

De eerste runner up was het vernieuwende boekconcept Dwarsligger® van Jongbloed BV te Heerenveen. &#822Dit miraculeus kleine boekje is zeer innovatief en komt toch voor uit de bestaande techniek. Het is erg leuk om bij je te hebben en maakt daardoor het lezen toegankelijker. Zeker belangrijk is ook de bijdrage aan het milieu door dat er beduidend minder papier en inkt nodig is. Bovendien is het een leuk merk….Dwarsligger. Puur ondernemerschap en een fraai staaltje innovatie.”

Als tweede runner up was The Layar Reality Browser van SPRX Mobile te Amsterdam.”Deze innovatie was ook bijna niet te missen, Layar heeft een goede PR. De jury acht ook deze inzending als zeer innovatief en sectoroverschrijdend. Het is daarbij ook leuk om met dit nieuwe medium te werken.Dit concept is pas 4 maanden op de markt en heeft de potentie om groot te worden…of om een hevige hype te zijn.”

De Van Speijk Innovatie Prijs is een ondernemersprijs die in het leven is geroepen om grensverleggende innovaties van ondernemers, starters en studenten in de communicatiesector zichtbaar te maken en als voorbeeld te stellen voor anderen. De Van Speijk Innovatie Prijs is een initiatief van Stichting Auspiciën.

Lees hier het complete persbericht.